Forumstatistik
Totalt antal medlemmar: 50540
Totalt antal inlägg: 860418
Totalt antal ämnen: 76938
Totalt antal kategorier: 4
Totalt antal tavlor: 129
Flest online: 28297
Search
|
Sveriges största forum om värmepumpar!
-
-
-
-
-
-
- Luft/vatten värmepump
- Hjälp med oberoende dimensioneringar och ekonomiska kalkyler för just ditt hus
-
Raditorer, konvektorer, fläktradiatorer och fläktkonvektor
-
Golvvärme, installationsfrågor, frikyla
-
Energibrunnar, brunnsborrning
-
Ventilation, fukt och radon
-
Solenergi, vindkraft och pellets
-
|
|
Om forumet och företaget
Värmepumpsforum startades år 2003 av mig, Rickard Marklund, som fortfarande är ägare och administratör.
Orsaken att jag startade forumet var att jag själv hade konverterat vårt hus från direktverkande el till vattenburet system och värmepump, i detta fall en markvärmepump med 500 meter kollektor.
Jag lärde mig det jag behövde främst genom att läsa på, och fråga, på Svenska Värmepumpföreningens hemsida som på den tiden hade ett diskussionsforum för denna typ av frågor, forumet var inget vidare, men jag kunde i alla fall ta till mig av de kunskaper som duktiga privatpersoner delgav oss som var ute efter kunskap.
Året efter bestämde jag mig för att göra en egen hemsida, och en hemsida skall ju fyllas med något - resultatet blev värmepumpsforum, ett forum om värmepumpar av alla olika fabrikat och modeller. Efter några halvtaffliga försök så resulterade forumet i det vi idag ser, ett mycket specialiserat forum som mer eller mindre bara berör värmepumpar och energibesparing av olika slag - med tiden har det även smugit sig in avdelningar om solfångare, solceller och andra gröna energislag som är och kommer att vara en del i omställningen till fossilfri energi i Sverige och Världen.
Hösten 2018 började min son arbeta i företaget, han är utbildad inom VVS och certifierad Kyltekniker, hans arbetsuppgifter är primärt att sälja och montera luftvärmepumpar lokalt kring Piteå med ca 10 mils omnejd, men han lär också upp sig i resten av verksamheten för att om något år kunna ta över verksamheten mer eller mindre helt.
I början av 2020 började även min Sambo arbeta i företaget, hon sköter mycket av det administrativa och hanterar beställningar i webshoppen.
Idag går mitt eget arbete fämst ut på att gå igenom och svara på e-post, lämna offerter, förhandla inköpspriser, arbeta med hemsidorna, och via telefon ha olika typer av kundkontakter.
I forumet avhandlas allt mellan himmel och jord som har med luft/luft-värmepumpar, bergvärmepumpar, markvärmepumpar, luft/vatten-värmepumpar och frånluftsvärmepump att göra.
I verksamheten ingår också www.atvforum.se (ett forum om fyrhjulingar/ATV), www.poolforum.se (Ett forum om Pooler och SPA-bad), www.energibutiken.se (Webshopp med dataloggrar, elmätare, tempgivare och liknande inom "energisparområdet") samt www.energioffert.se (En site där du som kund kan begära offert från företag som säljer och installerar värmepumpar av alla slag.
Vi hoppas att du som tagit dig tid att läsa detta uppskattar våra forum, vår webshopp och vår offerttjänst.
MVH Rickard
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hos Goplay.se kan du jämföra och läsa mer om casinon utan licens
|
|
|
Om du besöker casinoportalen casinoutanlicens.io hittar du all info om casinon utan svensk licens.
|
|
|
|
|
Om du är på jakt efter nye casino 2023 kan du testa ett besök hos nyecasino.me
|
|
|
|
|
|
|
Flest jackpotchanser i Sverige, Next Gen Sportsbetting, Live Casino hos Hajper
|
|
|
Nyliga inlägg
Ärlig läkare av tyke [Idag kl. 18:49:40]
SV: Me rz35 sumo/Daikin xth 40/Panasonic 35zke av skarj [Idag kl. 17:38:09]
SV: Me rz35 sumo/Daikin xth 40/Panasonic 35zke av skarj [Idag kl. 17:35:36]
SV: Placering av genomföringar i platta (Bergvärme/Brine, El & Vatten) av Deamon [Idag kl. 16:01:47]
SV: Hjälp med mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve kyler knappt av dunken [Idag kl. 15:27:39]
SV: Placering av genomföringar i platta (Bergvärme/Brine, El & Vatten) av torbjorn_forsman [Idag kl. 13:58:37]
SV: Hjälp med mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve kyler knappt av torbjorn_forsman [Idag kl. 13:49:26]
SV: Hjälp med mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve kyler knappt av dunken [Idag kl. 12:46:31]
Placering av genomföringar i platta (Bergvärme/Brine, El & Vatten) av Deamon [Idag kl. 11:39:02]
SV: Hjälp med mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve kyler knappt av torbjorn_forsman [Idag kl. 10:14:05]
Hjälp med mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve kyler knappt av dunken [Idag kl. 07:46:10]
SV: Nibe Fighter av Carl N [Idag kl. 07:29:19]
SV: Nibe Fighter 1215-10 - laga eller kasta? av DonPablo [Idag kl. 04:35:53]
SV: Nibe Fighter av DonPablo [Idag kl. 04:33:57]
SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av jishi [27 juni 2026, 20:55:48]
SV: Rördimension för vattenburen värme? av _swede_ [27 juni 2026, 17:06:19]
SV: Nibe Fighter 1215-10 - laga eller kasta? av D [27 juni 2026, 15:07:03]
SV: Fel flödesriktning? av D [27 juni 2026, 15:03:14]
SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av ErikPCool [27 juni 2026, 08:15:27]
SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av torbjorn_forsman [26 juni 2026, 23:37:58]
SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av ErikPCool [26 juni 2026, 15:23:33]
Returtemps inställning ecologic problem! av Jonas Lindhe [26 juni 2026, 15:21:17]
SV: Vägginfällt utblås? av Thompa71 [26 juni 2026, 13:49:11]
SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av Rdx [26 juni 2026, 12:20:23]
SV: Var köpa enbart innedel för frikyla? av svenske kocken [26 juni 2026, 12:04:55]
Var köpa enbart innedel för frikyla? av ErikPCool [26 juni 2026, 10:25:47]
SV: S1156 uptime and best practises av Carl N [26 juni 2026, 08:59:34]
SV: Vägginfällt utblås? av Dreas89 [26 juni 2026, 08:18:26]
SV: S1156 uptime and best practises av poker [26 juni 2026, 01:52:41]
SV: Vägginfällt utblås? av Thompa71 [25 juni 2026, 19:04:02]
Idag kl. 18:49:40 av tyke | Views: 29 | Comments: 0
Häromveckan var jag på kontroll IOM högt blodtryck. Träffade på en läkare på vårdcentralen som jag inte träffat förr! Han var underbart rättfram. Efter 1 minut sa han att jag för fet  . Skrev ut ett preparat som skall ta upp en 1/3 av fettet som jag äter… Poängterade att rövhålet kommer inte bjuda motstånd….  Efter detta kom vi in på situationen i Sverige apropå kriminalitet osv… Det var inte jag som tog upp detta utan han öste på med kritik vars Sverige var på väg. Tyvärr kommer han nog snart gå i pension…. Ursprungsland Rumänien  Bästa läkaren jag träffat 
Idag kl. 11:39:02 av Deamon | Views: 143 | Comments: 2
Hallå, Jag behöver lite akut hjälp och input gällande placering av genomföringar inför gjutning av en garageplatta. Min rörmokare har tyvärr fått förhinder och jag står nu själv med att förbereda allt inför gjutningen (håltagning, placering av rör etc.). Tänker att det kan vara fint med lite hjälp för detta froum 😊
Kort om projektet: Bygger till ett garage på ca 28 m² mot en villa från 1946 (se planritning). Garaget kommer att fungera som ett "teknikrum" där vi samlar all utrustning.
Värmesystem: Vi flyttar ut bergvärmepumpen (BV) till garaget och uppgraderar systemet. Hela huset (även gamla delen) konverteras till vattenburen golvvärme och vi installerar FTX-ventilation, med vattenburen frikylebatteri kopplad till bergvärmehål. En ackumulatortank (AK) på 100–200 liter ska installeras bredvid BV-pumpen. Vi har idag ett borrhål på 130 m (KB på skissen). Planen är att borra ytterligare ett hål och parallellkoppla dessa via en fördelare i garaget.
Några kommentarer spontant kring detta? Vet att det finns en uppsjö av ideer, men om något verkar galet, eller om det finns bättre möjligheter. FTX och kylbateri är redan klart. Nya bergvärme och aktank inte klart.
Förutsättningar: Allt vatten och el från det gamla huset kommer att dras mot garaget där den röda pilen pekar (nära befintliga brunnen). Vi har även dragit markrör i plattan för el/laddstolpe till parkeringen, reservrör för inkommande vatten samt sommarvattenslang från en dräneringsbrunn. Det kommer även ut kallvatten rör till nya husdelen, varmvatten och VVC. Brunnsborrarna kommer att kapa foderröret till den gamla brunnen och dra om kollektorslangen under den nya plattan. Vi kommer även lägga två tomrör kollektorslang som pluggas utanför garaget för det framtida borrhål nummer 2.
Eftersom jag gör detta själv nu under tidspress inför gjutningen har jag några funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut:
1. Genomföring för brineslangar (köldbärare) i plattan Var placerar jag bäst genomföringen i plattan för de totalt 4 kollektorslangarna (Ø40 mm)? Är det bäst att dra upp dem samlat precis bredvid där bergvärmepumpen ska stå? Funkar mitt förslag, hur mycket arbetsutrymme för service behövs? Eller ska de upp bakom pumpen? Hur har ni gjort i era teknikrum? Dela jättegärna med er av bilder på era installationer!
2. Placering av elcentral / elskåp vs Bergvärmepump Inkommande el från huset kommer in vid den röda pilen och ska kopplas ihop med markrören från parkeringen via en ny elcentral i garaget. Finns det några krav eller rekommendationer på avstånd mellan elcentralen och bergvärmepumpen/ackumulatortanken (med tanke på fukt/vatten)? Bör jag placera elskåpet på väggen precis vid röda pilen, eller dra rör i plattan för att sätta centralen på en mer skyddad plats? (Elektriker på semester sen midsommar 😊
Placeringen bestämd sedan tidigare med elektriker utanför röra pilen, men tänker att kanske bergvärmeplaceringen påverkar?
3. Golvvärmefördelare Vi ska ha golvvärme i garaget samt i badrummet/WC (nere till höger på ritningen i huset). Min tanke är att sätta golvvärmeskåpet på väggen mot badrummet och sedan dra matningsrören i plattan bort till teknikzonen (BV/AK). Är detta det smidigaste sättet, eller bör även golvvärmeskåpet sitta i själva teknikzonen? Blir svårt då badrummet ska renoveras i senasre skede.
4. Frikyla till FTX och VVC – något att förbereda i plattan? Vi har förberett för frikyla till FTX-aggregatet (vilket kräver cirkulationspump och rördragning) samt varmvattencirkulation (VVC). Eftersom detta till stor del sker ovan plattan, är det ändå något specifikt rör, tomrör eller kabelkanal jag absolut inte får missa att gjuta in för detta nu när allt är öppet? Nån som vet hur mycket plats som behövs för dessa pumpar och installatoin? Dela gärna bilder om ni har.
Hoppas tråden inte är för stökig 😊 Stort tacksam för alla tips, råd och bilder ni kan dela med er av! Må gott Jonas
Idag kl. 07:46:10 av dunken | Views: 200 | Comments: 4
Hej
Har en mitsubishi luftvärmepump msz fh25ve, som knappt används genom åren här , installerades 2015 .
Vi brukar köra den på kyla för det mesta , nu när det blivit varmt så drog vi igång den med snöflingan , drog ner till 16 grader . Men blir inte riktigt nån kyla ... Filtret är rengjord på både innerdelen , samt utedelen
Inga felkoder vad jag kan se på innerdelen.
Några andra tips vad man ska titta efter ?
Gasbrist ?
26 juni 2026, 15:21:17 av Jonas Lindhe | Views: 362 | Comments: 0
Hej!
Har en Ecoair 107 kopplat mot min ackumulator där även en vedpanna är kopplad. JAg vill hålla 55 grader i ackumulatorn och har en givare från ecologic till acktanken.
Jag har ställt 55 gradig framledning, 55 grader som börvärde till ack temp och sedan satt 48 grader som max returtemp.
Mitt problem är att det verkar som om max returtemp spärrar gången för min värmepump. Fast tempen är lägre än de 55 graderna (har iofs ställt en difftemp på 4 grader) så startar inte värmepumpen förrän returtemperaturen blir 43 grader, dvs 5 grader lägre än max returtemp. JAg har ställt in den för fastkondensering ack system.
Så av någon anledning verkar det som att den just nu styrs av returtemp som måste understiga 43 grader, fast jag vill ha fastkondensering på 55 grader i ack.
Någon som råkat ut för liknande. Provade bifoga foton på mina inställningar men lyckdes inte få det att visas så tog bort det!
26 juni 2026, 10:25:47 av ErikPCool | Views: 772 | Comments: 6
Som jag förstår det kan man använda innerdelen från en luftvärmepump för frikyla (kopplat till markslang och pump). Borde ju gå att få tag på trasig luftvärmepump eller bara innerdelen billigt tycker jag, men hur och var?
25 juni 2026, 15:47:41 av Dreas89 | Views: 773 | Comments: 4
Halloj, Har ett ryggåstak och access via vinden till väggen som gränsar till taket. Skulle vilja fälla in 1-2 utblås där för en luft/luft.
Finns det någon sådan smidig lösning? Har FTX så tänker att cirkulationen löser sig om volymen blir nog stor.
Finns det några prisvärda, tänkbara lösningar?
25 juni 2026, 04:34:32 av Niklaspe | Views: 633 | Comments: 1
Vad gäller som glespanel! 22x120 ytterpanel? Klyva spånskivor? Eller duger det med råspont 23x120? Med dubbla lager lumpapp? Nämligen läst att för vissa funkar inte 21/22x120mm ytterpanel att glesa med blir för tunn för rör och plåtar.
Ska lägga golvvärme med 20 slang.
|
|
Forumstatistik
Totalt antal medlemmar: 50540
Totalt antal inlägg: 860418
Totalt antal ämnen: 76938
Totalt antal kategorier: 4
Totalt antal tavlor: 129
Flest online: 28297
Search
|