Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

* Forumstatistik

  • stats Totalt antal medlemmar: 50538
  • stats Totalt antal inlägg: 860387
  • stats Totalt antal ämnen: 76932
  • stats Totalt antal kategorier: 4
  • stats Totalt antal tavlor: 129
  • stats Flest online: 28297

* Search


Missa inte Värmepumpsforums oberoende kostnadsfria Offerttjänst! www.energioffert.se

Annonser

Nyliga inlägg

SV: Vägginfällt utblås? av Thompa71
[Idag kl. 19:04:02]


SV: Bygga ett runt bord. av tyke
[Idag kl. 18:55:59]


SV: Bygga ett runt bord. av BiggerDigger
[Idag kl. 17:42:20]


SV: Vägginfällt utblås? av lubbis
[Idag kl. 17:05:53]


Vägginfällt utblås? av Dreas89
[Idag kl. 15:47:41]


SV: Automatik värmebärarpump av nisse175
[Idag kl. 09:15:37]


SV: Golvvärme glesa på, vad? av Carl N
[Idag kl. 08:00:48]


Golvvärme glesa på, vad? av Niklaspe
[Idag kl. 04:34:32]


Fujitsu Communication Kit UTY-XCBXZ2 av Björn 87
[24 juni 2026, 16:04:41]


Bilder Eveco takkassett av Elias123
[24 juni 2026, 13:38:39]


SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Rickard
[24 juni 2026, 09:33:31]


SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Carl N
[24 juni 2026, 08:45:33]


SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Rickard
[24 juni 2026, 08:36:23]


SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av IBKCAD
[24 juni 2026, 02:12:01]


SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Capt.M
[23 juni 2026, 17:47:02]


SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av torbjorn_forsman
[23 juni 2026, 17:00:05]


SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Capt.M
[23 juni 2026, 16:45:04]


SV: Nummer skyltsbelysning på släp av torbjorn_forsman
[23 juni 2026, 16:39:33]


SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av rocas
[23 juni 2026, 15:06:40]


SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Carl N
[23 juni 2026, 15:01:20]


SV: Nummer skyltsbelysning på släp av Carl N
[23 juni 2026, 14:30:27]


SV: Nummer skyltsbelysning på släp av tyke
[23 juni 2026, 12:37:15]


SV: Nibe S1156-18 av DonPablo
[23 juni 2026, 04:59:28]


SV: Funktion/egenskaper växelventil F1225-8 av DonPablo
[23 juni 2026, 04:57:49]


SV: Luftvärmepump innedel som värmeförflyttare av Thompa71
[22 juni 2026, 21:51:20]


SV: Vilken vedpanna? av Hansson
[22 juni 2026, 20:40:45]


SV: Kyler dåligt av Thompa71
[22 juni 2026, 18:41:19]


SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av IBKCAD
[22 juni 2026, 15:00:24]


SV: Installation ej utförd enligt tillverkarens installationsmanual av Carl N
[22 juni 2026, 14:05:37]


SV: Nibe Fighter av Roland
[22 juni 2026, 13:31:24]

Idag kl. 15:47:41 av Dreas89 | Views: 63 | Comments: 2

Halloj,
Har ett ryggåstak och access via vinden till väggen som gränsar till taket. Skulle vilja fälla in 1-2 utblås där för en luft/luft.

Finns det någon sådan smidig lösning? Har FTX så tänker att cirkulationen löser sig om volymen blir nog stor.

Finns det några prisvärda, tänkbara lösningar?
Idag kl. 04:34:32 av Niklaspe | Views: 164 | Comments: 1

Vad gäller som glespanel!
22x120 ytterpanel?
Klyva spånskivor?
Eller duger det med råspont 23x120? Med dubbla lager lumpapp?
Nämligen läst att för vissa funkar inte 21/22x120mm ytterpanel att glesa med blir för tunn för rör och plåtar.

Ska lägga golvvärme med 20 slang.
24 juni 2026, 16:04:41 av Björn 87 | Views: 202 | Comments: 0

Detta är en enhet man kan koppla till sin LLVP för att sedan koppla på en wifienhet eller annan fast monterad styrenhet.

Kanske har någon en sådan här liggande som suttit i nån gammal enhet.

Fujitsu Communication Kit UTY-XCBXZ2
24 juni 2026, 13:38:39 av Elias123 | Views: 250 | Comments: 0

Hej.
Är i färd att installera frikyla i huset.
Får däremot lite motsättningar med den bättre 3/4 som tycker det blir så fult med vägghängda innedelar.

På övervåningen blir det en infälld eveco sk32 och den får godkänt.

På nedervåningen går det inte fälla in, har någon monterat en sk32 med utanpåliggande hölje som kan dela en bild från sin installation?
22 juni 2026, 09:56:26 av IBKCAD | Views: 1101 | Comments: 12

Fick min luft-vattenvärmepump utbytt till en ny i mars. Efter problem med tidpunkten för produktion av varmvatten som varken installatören eller generalagenten fått bukt med kopplades tillverkaren in som åtgärdade felet (parameter). Det tillverkaren däremot upptäckte var att elinstallationen inte är utförd enligt deras installationsmanual. Innerdelen ska ha två separata trefasgrupper. Som det är nu är en inkopplad till FJB för innedelen och sedan är det byglat över till JFB för utedelen. Det tillverkaren pekade på var att om det tex blir kortslutning i värmekabeln till dräneringen skulle det kunna lösa ut JFB även för innedelen och det blir inte bra om det är mitt i vintern och vi är på långsemester.
Vidare är det fel typ av kabel mellan inner och ytterdel. Den är dessutom skarvad med wago i innerdelen, troligtvis för att de tagit till för lite vid installationen.

Jag tog upp detta men installatören i samband med att det andra ”felet” löst sig. Men att tillverkarens åsikt verkade han avfärda rätt fort.

Jag behöver sätta ner foten och få det åtgärdat. Installatören var initialt hemma och tittade och sedan har jag fått en offert som jag har godkänt. I min värld ska installatören dra fram en till trefasgrupp och byta ut kabeln mellan inne och utedel.

Hur hade ni gått vidare?
21 juni 2026, 17:17:53 av makeba | Views: 669 | Comments: 2

Hej Känns som jag har fått många starter på värmepumpen den sista tiden och att den går igång ofta för att göra varmvatten fast ingen varmvatten tappning. Vi hade isär och tiitade på växelventilen men blev inte kloka på hur den ska röra på sig  :o Sitter en sådan enligt bilderna och ska axeln bara typ röra sig mellan A och B som det är markerat på sidan av ventilen? Det blir kanske 30-40 graders utslag totalt.

 Eller ska den den ställa sig mot "ena röret" och sedan röra sig 90/180 grader?
21 juni 2026, 07:50:43 av Tibicinate | Views: 858 | Comments: 2

Hej, jag har en Nibe Fighter bergvärme och sedan länge funderat på om jag inte kan lägga en kortare jordslinga bara 10-20 m under markytan. På vintern tänkte jag köra som vanligt bergvärme och vår-höst tänkte jag att koppla jordslinga i serie med bergslingan så att brine går från VP först genom jordslingan sedan genom hålet och tillbaka till VP. Tempen på inkommande brine borde då bli betydligt högre.
Vid början av varje cycel kan dock brinen bli ganska så varmt (den hade tillfälle att värmas riktigt) kanske 20-25 grader. Kan det vara ett problem för VP? Ser ni andra problem?

Populärt

Medlemsinfo

 
 
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

* Forumstatistik

  • stats Totalt antal medlemmar: 50538
  • stats Totalt antal inlägg: 860387
  • stats Totalt antal ämnen: 76932
  • stats Totalt antal kategorier: 4
  • stats Totalt antal tavlor: 129
  • stats Flest online: 28297

* Search