0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan väl prova om det går ? Det går ju att sätta i mindre proppar i befintliga säten. Jag gjorde så, provade om det gick med 16 A (och det gjorde det). Sedan bytte jag på våren, kostade 500 kr inkl anmälan till elleverantören och nya passbitar. För mej betydde det 1200 kr per år, på 5 månader hade jag igen kostnaden för nedsäkringen.Jag tror att du fixar 20A. 16A är nog tveksamt.MVH/Gano
Ja, det är lite så jag känner också. 20A känns lugnt men 16A kanske är en chansning .. L/L pumparna sänker som sagt inte toppeffekten på huset så man skall nog inte låta lura sig av en lägre förbrukning. Hemska tanke om man åker bort och det blir -35C, det kan det trots allt bli i sundsvall även om det inte direkt är vanligt. Vid t.ex -35 tar huset ungefär: (35+17)*200W = 10,4 kW.16A tillåter ungefär 11 kW, vilket lämnar endast 600W över till övrigt som kylskåp och frånluftsfläktar och dyligt.. Detta är dock vid en rätt extrem temperatur.
Har du en så låg totalförbrukning som 15 000 kwh, skulle det förvåna mej storligen om inte en huvudsäkring på 16 A skulle räcka. Har du bara en hygglig fasspridning så är det lugnt.Prova att sätta i 16A- säkringar. Visar det sig att någon av de tre huvudsäkringarna brinner emellanåt, så fixa fasspridningen. Vid snedbelastning är det samma säkring som brinner gång på gång.Räkna med att enda tillfället när det kan bli kritiskt är vid jul om du bjuder ihop halva släkten. Ska 4-5 bilar stå anslutna med motorvärmare och var sin kupevärmare på 2kw, så kan det bli kris. Säskilt om det råkar vara 25-30 grader kallt så att husets egna uppvärmning går på högvarv.Speciellt viktigt alltså att ha utomhusuttagen noga fasspridda och uppmärkta på vilken fas de belastar.Sen finns det ju trix att i krisläge komma förbi kortvariga och tillfälliga toppbelastningar.KOB.
Anledningen att 20A kan bli billigare än 16A i vissa lägen är att den rörliga delen ( öre/kWh ) är lägre
Citat från: D_Sundsvall skrivet 31 augusti 2007, 08:26:15Anledningen att 20A kan bli billigare än 16A i vissa lägen är att den rörliga delen ( öre/kWh ) är lägreOk. Då behöver jag inte leta upp mailet?mvh