0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man skulle vilja bygga en egen värmepump, som går på koldioxid eller gasol. Vilket tryck arbetar kompressorn med? jag antar att det är samma som för r410, men jag vet inte det heller... men jag har något minne av 30-40 bar (?)Har någon förslag på kompressor? Går det att ta ett gammalt kylskåp och bygga på?Några erfarenheter eller ideer?Är det bara att ge upp från början?
nja det är väl inte så mycket att berätta omdet kommer att bli en fristående vp det är alltså bara kompressor samt plattisar, sedan har jag allt kopplat till 2 st acc-tankar, en med flytande kondensering för värme sedan en för vv beredning.den nya kommer att bli frekvensstyrd förmodligen från 30-90Hz eller från 4-13kWska försöka få tag på en r410 kompressor som ska gå på r407 (mindre volym på kompressorn i förhållande till motorstorlek), det ska vara en 3~230volt men den kommer att gå med en 3~400 volt frekvensstyrning för att behålla momentet upp till 90Hzsedan blir det hetgasväxling för vv en till plattis för värmen eventuellt en underkylare för varmluft och sedan en till underkylare för att gasen ska förånga fullt utidag kör jag på en plc styrning från ABB som styr hela värmeprocessen i huset idag, men den kommer att bytas ut till en mitsubishi PLC med en touchpanel förmodligen en E1061, jag kommer att känna av förångningstrycket med en tryckgivare som ger 4-20 mA samt förångningstempen och sedan blir den en sporlan SEI-6 elektronisk expansionsventil med en stegmotorstyrning som styrs av PLC:ndå kan jag programmera in den exakta kurvan för kylmediat så jag inte behöver överhetta gasen ngt för att vara säker på att den förångat helt, hoppas att det ska ge lite extra effekt också.sedan är det tänkt på styrda cirkpumpar också för att känna av delta t på de båda sidorna också samt även dra ner flödet vid vv-körning.
Citat från: tracker skrivet 09 januari 2008, 18:53:13nja det är väl inte så mycket att berätta omdet kommer att bli en fristående vp det är alltså bara kompressor samt plattisar, sedan har jag allt kopplat till 2 st acc-tankar, en med flytande kondensering för värme sedan en för vv beredning.den nya kommer att bli frekvensstyrd förmodligen från 30-90Hz eller från 4-13kWska försöka få tag på en r410 kompressor som ska gå på r407 (mindre volym på kompressorn i förhållande till motorstorlek), det ska vara en 3~230volt men den kommer att gå med en 3~400 volt frekvensstyrning för att behålla momentet upp till 90Hzsedan blir det hetgasväxling för vv en till plattis för värmen eventuellt en underkylare för varmluft och sedan en till underkylare för att gasen ska förånga fullt utidag kör jag på en plc styrning från ABB som styr hela värmeprocessen i huset idag, men den kommer att bytas ut till en mitsubishi PLC med en touchpanel förmodligen en E1061, jag kommer att känna av förångningstrycket med en tryckgivare som ger 4-20 mA samt förångningstempen och sedan blir den en sporlan SEI-6 elektronisk expansionsventil med en stegmotorstyrning som styrs av PLC:ndå kan jag programmera in den exakta kurvan för kylmediat så jag inte behöver överhetta gasen ngt för att vara säker på att den förångat helt, hoppas att det ska ge lite extra effekt också.sedan är det tänkt på styrda cirkpumpar också för att känna av delta t på de båda sidorna också samt även dra ner flödet vid vv-körning.jo det var att sikta högt !! mitsubishis DUC med touthpanel är verkligen ooverkill va ? du menar den plc-baserade va ? krävs omvandlare på samtliga in och utgångar !jag ska själv bygga en frekvensstyrd ,åt en kund i veckan !ska använda Danfoss VTZ, den säljs som ett färdigt paket med frekvensare och kompressor !30- 90 HZ på en kompressor som är nominellt "för liten"....precis så man ska använda en scroll Thumbsuphttp://www.danfoss.com/Ireland/BusinessAreas/Refrigeration+and+Air+Conditioning/EducationAndTraining/VTZ+Compressor.htmtips.. pulsa en magnetventil som elektronisk expventil, och styr på överhettning ! funkar bättre ...eller det kanske var det du menade ? ?om jag inte är helt fel ute så började man tillverka VTZ:an redan -04, så det borde kanske gå att hitta någon beg ? ?Lycka till ! och skulle det mot förmodan vara något du behöver hjälp med, så säg till mvh. ACE