0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om dina grannar har likadan planlösning som dig så är det bästa ni kan göra att helt enkelt fråga dom hur dom upplever tex spridningsförmågan i huset samt vilken effekt dom har på sina maskiner om dom har valt olika maskiner. Bättre referenser än så kan ni inte få.
Det är rejält öppet mellan kök, allrum och vardagsrum så det kanske kan vara ett bra alternativ. Sitter och klurar på hur man får värmen in till bortre ändan av huset där sovrumsavdelningen är....vill inte ha alltför kyligt där borta....kanske blir det till att köra med element...Tanken är att om det blir 2 LLVP - att i så fall köpa "IKEA-pumparna" som ett alternativ. Om det istället stannar vid 1 LLVP så blir valet ett helt annat.Kom gärna med fler funderingar och idéer.
Hej larryd!Ja, planlösningen är inte direkt optimalt för en LLVP . Hur tänker du att vi skulle placera innedelarna - oavsett om vi kör på en 1 eller 2 pumpar?Har hört både gott o ont om de s.k ikea-pumparna. Men vad är det egentligen som talar emot dem?
Hej Trisses! Nej ljudlösa är de ju inte pumpinnerdelarna, även om de oftast stör mindre än man kan tro. Det här med 1 st kraftfull pump kan man rekommendera om man får till en central och bra placering i ditt fall som t.ex vid altanen och som blåser mot allrum, men det gillade du ju inte, och du kommer tyvärr inte att ha samma utbyte av en kraftfull pump över entrédörren som du skulle ha haft vid en placering vid altanen, så då är det klart bättre med 2 st lite mindre pumpar som jobbar från var sitt håll på huset, eftersom din planlösning är ganska besvärlig, och dessutom med en relativt stor uppvärmningsyta Trisses. Det här med Ikeapumparna, och att du har hört både gott och ont om dem, de är ju precis som Panasonics pumpar brukar vara och fungera, så det finns ingen skillnad där inte, och det här med gott eller ont, så kan jag säga att jag har aldrig hört något klagomål överhuvudtaget från de s.k Ikeapumparna, inte ens när det gällde det utbredda problemet med "H16", så det verkar som om de har en speciellt hög och bra service på dessa Ikea Familys Panasonicpumpar.Mvh Raffen.
Citat från: Trisses skrivet 07 februari 2008, 22:59:30Hej larryd!Ja, planlösningen är inte direkt optimalt för en LLVP . Hur tänker du att vi skulle placera innedelarna - oavsett om vi kör på en 1 eller 2 pumpar?Har hört både gott o ont om de s.k ikea-pumparna. Men vad är det egentligen som talar emot dem?Hoppsan...Du kanske missförstod mig. Det är säkert inget fel på IKEA-pumpar. Tvärtom. Bra pumpar från en ansvarsfull tillverkare och en seriös leverantör till ett bra pris. Men..om du skall ha en enda L/L så är det nog typ Nocria 17 eller någon annan bamse. Och sådana har inte IKEA. Om du skall ha två mindre pumpar med samtidig installation till ett mycket bra pris, så tror jag inte att IKEA är konkurrenskraftig.