0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1. Ja2. Är inte tillåtet ur brandsynpunkt.3. Inte om du isolerar kraftigt. Själv har jag använt mig av 28 mm PEX som jag först trätt på armaflex. Sedan virat in det par varv i 45 mm mineralull. Utanpå har jag byggfolie och tejpat det tätt. detta ligger ovanpå övrig isolering på vinden.Genom plattvärmeväxlare kör jag till takkassetten kyla på sommaren. Vintern värme.
3) Är inte tillåtet ur brandsynpunkt. Du måste ha icke brännbara rör för brandfarlig vätska inomhus.
Tror inte att det är tillåtet att köra brinnen mer än någon halvmeter inomhus. Tror inte att det hjälper om man har kopparrör. Jag vill minnas att jag kollade upp det när jag byggde mitt system.
Vill bara sticka ut hakan och klargöra ett par saker. Råder tyvärr en begreppsförvirring i fråga om frysskyddsvätskor.Och tyvärr finns det även en viss okunskap ute hos "folk i branschen". Är ofta ute och träffar "rörknäckare", fastighetstekniker, förvaltare och även konsulter, som tyvärr lever med samma okunskap.En brinelösning är INTE alkohol.....!! Det är en saltlösning.Brineol går också ofta under alkohol tyvärr. Men är Kemetyls namn på monoglykoler.Så som svar på din fråga: Om du använder brine, eller glykol. Då kommer det inte att frysa.
Har vanlig kall vind som ska isoleras med 40cm mineralull. Kör jag med Brine slipper jag prob med att vätskan/rören fryser på vinden under vintern men jag måste köra 4-rörs-system för att få värme plus att jag kan inte köra in värme via tak-kasseten.
Citat från: CD skrivet 17 december 2010, 13:03:20Vill bara sticka ut hakan och klargöra ett par saker. Råder tyvärr en begreppsförvirring i fråga om frysskyddsvätskor.Och tyvärr finns det även en viss okunskap ute hos "folk i branschen". Är ofta ute och träffar "rörknäckare", fastighetstekniker, förvaltare och även konsulter, som tyvärr lever med samma okunskap.En brinelösning är INTE alkohol.....!! Det är en saltlösning.Brineol går också ofta under alkohol tyvärr. Men är Kemetyls namn på monoglykoler.Så som svar på din fråga: Om du använder brine, eller glykol. Då kommer det inte att frysa.I Kemetyls säkerhetsdatablad för Brineol står det "Avger brännbara gaser vid uppvärmning."Jag tycker det här sammanfattar läget ganska bra:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13948.msg150442#msg150442Men, sen är det ju, som du säger, inte alla brinevätskor som är brandfarliga...
Ingen brinevätska är brandfarligt på något sätt. Brine ÄR saltlösning..
Citat från: CD skrivet 18 december 2010, 10:58:37Ingen brinevätska är brandfarligt på något sätt. Brine ÄR saltlösning..En viss begreppsförvirring verkar råda. SVEP (som i alla fall borde ha lite koll...) tycker så här:"Kollektorvätskan (brine) är en frostskyddad vätska. Ofta används en blandning av vatten och etanol, men andra kollektorvätskor förekommer."
Men i värmepumpssammanhang så används denna benämning för alla typer av köldbärarvätskor där man tillsatt ett ämne i vatten för att sänka fryspunkten.
Jag har 2-rörssystem och frikyla via VVX. Rören går genom kallvinden och är naturligtvis kondensisolerade med 13mm armaflex. Om du kör värme genom rören så lär de väl inte frysa under vintern? Jag försöker ha ett litet värmeflöde genom dem hela tiden (även om fläktkonvektorn inte går). I somras så byggde jag in rören i en ränna packad med mineralull, främst för att det skulle bli lite snyggare än lösa rör på vinden men också för att minimera förlusterna. Lade också en termostatstyrd och självreglerande värmekabel längs med rören för säkerhetsskull ifall cirkulationen skulle upphöra av någon anledning.