tror faktiskt det är rätt väg att gå ....billiga grejer å det får bli vad det blir
klarar man av å värma vattnet en solig dag så det täcker behovet duger det gott
skulle va skoj å testa 200-300m svart slang på ett plåttak å köra in det i botten på en 500 liters tank med slinga å se om det funkar ...
hmm har ju en hel vägg över på huset om man skulle leta fram 2eller 3 takplåtar från förådet...
slangen tillverkas ju här i samhället å det bör väl gå tigga i hop nån skrot rulle som inte håller tillverknings måtten riktigt dom mal lix ner dom å smälter ny slang av dom
om man kompenserar dålig verknings grad med ökad mängd slang ...har lix ider om att bygga ett
vedhus/skärmtak på den sidan huset.. skulle passa ypperligt att snurra ut slangen på det taket då,,taket bör bli 4x9m ca 36 m2 ...ska väl räcka ett bra tag
då har jag sol från ca 05.00 till ca 14.00 på det taket dvs 9 timmar
måste ut å räkna hur många varv slang jag rymmer på en takplåts bredd...återkommer..
hmm fick det till 15 längder varv på 1m plåt ...då bör man rymma i grova drag ca 500 m slang på det taket ..om jag inte e helt fel ute tror jag pm slangen är typad för 60 grader å 10kg tryck
undra om man kan köra det rakt av utan att fega med nå säkerhets grejs
tror inte att systemet tvär hoppar upp till 120 grader
värme avgången e för stor för det systemet bör bli skälvbegränsande i det fallet
å det går ju köra med en nödventil som släpper ut trycket vid tex 3kg