0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Nybliven förstagångs-husägare här. I huset sitter en frånluftsvärmepump, Nibe f730. Huset är nybyggt, inflytt i somras. Är helt novis på pannor, men har försökt läsa på så mycket jag kan. Misstänker att något inte är som det ska, framförallt för att frånluftstempen är ca 2-4 C lägre än inomhustempen (beroende på hur kallt det är ute). Huset är ett 1,5-planshus med oinredd övervåning ("kallvind"). Vad jag förstått så är skälet till att inomhustempen och frånluftstempen skiljer sig åt att den "tjuvar" någonstans, tex för att frånluftsrören på kallvinden inte är tillräckligt bra isolerade(?). Så här ser det ut på min vind:https://www.bildtagg.se/bild/4xxrt66kqfo39fv4ptqa5afRören går upp i taket och är oisolerade i två skarvar (bilden visar en av skarvarna). Kan det vara så enkelt att det är boven? Eller tittar jag på fel rör? Det är frånluftsrören från badrum och kök som går upp i taket på vinden...Jättetacksam för lite vägledning!Allt gottDavid
Hej!Hur kallt är det inne, ute, och vad är frånluftstemperaturen?Vad kör du för fläkthastighet, och vad har du för luftflöde(BS1-värde i m³/h).
Rören går upp i taket och är oisolerade i två skarvar (bilden visar en av skarvarna). Kan det vara så enkelt att det är boven? Eller tittar jag på fel rör? Det är frånluftsrören från badrum och kök som går upp i taket på vinden...
Hej igen! Tack för ditt svar, här kommer bilder på alla siffror:https://www.filemail.com/d/itkxyaywidqfrkw
Ja, det är de rören som ska vara isolerade. Är de helt isolerade i övrigt? Det är inga ställen du inte ser? Du kan prova mäta frånluftstempen i ventilerna i köket och badrummet med en noggrann termometer. Även vid värmepumpen i röret om det går att komma åt. Och, på bilden ser det nästan ut som att det kan vara en lucka där det är oisolerat? Där skulle du också kunna få in en givare (och stänga igen). Borde kunna ge uppfattning hur mycket temp som tappas och var.Själva skarvarna borde ju gå bra att isolera bättre med lite isolering runt om bara. Men om det ska göra skillnaden vet jag inte. Men kanske?När du ändå är där uppe kan du passa på att kolla att avluften (utblåset) från värmepumpen är helt isolerat och med diffussionstät isolering, så att du inte får problem med kondens när fuktig luft på vinden kondenserar på iskallt rör och sedan rinner ner och hamnar på dåliga ställen...
-9.5°C ute? Jag tycker det är konstiga värden på din kompressor vid de utetemperaturerna. Den går i 23 Hz. Den borde skotta på i typ 80-110 Hz?Kan du plotta alla värden igen? Angående din grundfråga.Din tunna rörisolering skulle kunna vara boven i dramat.Jag har typ 45-50 cm isolering ovanpå rören (60 cm totalt).Du ser ut att endast ha 95 mm isolering?Var i landet bor du? Gbg?
Jag har ett liknande hus, min rör är isolerade på samma sätt har inget större temperaturskillnad mellan rum och frånluft.Tycker att rördragningen via vinden verkar konstigt, min rör går i takfoten/kattvinden, detta ger kortare rördragning, du kan ju isolera den synliga ändan ,är det en extra fläkt som sitter där?Med ditt låga luft flöde kommer inte kompressorn att kunna gå på max, det är rätt inställt men inte optimalt för värmepumpen, finns trådar om detta.
Kontakta husföretaget låter helt rätt i ett nybyggt hus! Antar att man skruvar av och stoppar in sensorn typ mitt i röret, men då kommer ju kall luft in där, så man behöver nog stänga igen för att få rätt mätvärde.Isoleringen ser bra ut, det man ser. Samma isolering ska börja redan nere vid värmepumpen så att det är tätt hela vägen utan skarvar där luft kan komma åt och kondensera.Det som händer när du höjer ventilationen mer än enligt norm är väl att det börjar dra (ännu mera) kallt från tilluftsventilerna i väggarna. Men om inte det är ett problem så funkar det säkert. Men utetemperaturen går ner emot avluftstemperaturen på värmepumpens på tjänar man inte på mer ventilation, tvärt om.
Har du läst detta inlägg? Min uppfattning är att frånluftsrören är för dåligt isolerade.Mina rör ligger längst nere i isoleringen på vinden men det tappar ca. 1 grad vid 0 grader utomhus. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69431.msg731617#msg731617
På Rockwools hemsida finns ett verktyg för att beräkna förluster i ventilationsrör:https://rw-rocktec.inforce.dk/Scandinavian/Index/Sverige/indexse.aspxGå in under fliken Beräkning av tjocklek och fyll i dina värden.Jag har i bifogade bilagor fyllt i: Innetemp 20 oC, utetemp 0 oC, 160 mm rör, flöde 100 m3/h och 100 mm resp 200 mm isolering.Utan isolering fås värmeförlust 31 W/m. Kan användas för att uppskatta förlusten vid de oisolerade delarna till i storleksordningen 3 WMed 100 mm isolering fås värmeförlust 4,8 W/mMed 200 mm isolering fås värmeförlust 3,3 W/mSå man behöver veta längden på TS ventilationskanaler för att ta reda på värmeförlusten och sedan temperaturtappet.