Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Låg frånluftstemp, kan pannan "tjuva" på kallvinden? Nibe f730  (läst 1544 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad davvepanda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Nybliven förstagångs-husägare här. I huset sitter en frånluftsvärmepump, Nibe f730. Huset är nybyggt, inflytt i somras. Är helt novis på pannor, men har försökt läsa på så mycket jag kan. Misstänker att något inte är som det ska, framförallt för att frånluftstempen är ca 2-4 C lägre än inomhustempen (beroende på hur kallt det är ute). Huset är ett 1,5-planshus med oinredd övervåning ("kallvind"). Vad jag förstått så är skälet till att inomhustempen och frånluftstempen skiljer sig åt att den "tjuvar" någonstans, tex för att frånluftsrören på kallvinden inte är tillräckligt bra isolerade(?). Så här ser det ut på min vind:
https://www.bildtagg.se/bild/4xxrt66kqfo39fv4ptqa5af

Rören går upp i taket och är oisolerade i två skarvar (bilden visar en av skarvarna). Kan det vara så enkelt att det är boven? Eller tittar jag på fel rör? Det är frånluftsrören från badrum och kök som går upp i taket på vinden...

Jättetacksam för lite vägledning!

Allt gott
David

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1938
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg frånluftstemp, kan pannan "tjuva" på kallvinden? Nibe f730
« Svar #1 skrivet: 23 december 2023, 16:53:43 »
Hej!

Nybliven förstagångs-husägare här. I huset sitter en frånluftsvärmepump, Nibe f730. Huset är nybyggt, inflytt i somras. Är helt novis på pannor, men har försökt läsa på så mycket jag kan. Misstänker att något inte är som det ska, framförallt för att frånluftstempen är ca 2-4 C lägre än inomhustempen (beroende på hur kallt det är ute). Huset är ett 1,5-planshus med oinredd övervåning ("kallvind"). Vad jag förstått så är skälet till att inomhustempen och frånluftstempen skiljer sig åt att den "tjuvar" någonstans, tex för att frånluftsrören på kallvinden inte är tillräckligt bra isolerade(?). Så här ser det ut på min vind:
https://www.bildtagg.se/bild/4xxrt66kqfo39fv4ptqa5af

Rören går upp i taket och är oisolerade i två skarvar (bilden visar en av skarvarna). Kan det vara så enkelt att det är boven? Eller tittar jag på fel rör? Det är frånluftsrören från badrum och kök som går upp i taket på vinden...

Jättetacksam för lite vägledning!

Allt gott
David

Hej!
Hur kallt är det inne, ute, och vad är frånluftstemperaturen?

Vad kör du för fläkthastighet, och vad har du för luftflöde(BS1-värde i m³/h).

Utloggad davvepanda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är inte hemma för tillfället (kan skicka bilder när jag kommer hem ikväll), men när jag åkte hemifrån tidigare idag var det ca -4 grader ute, ca +20 inne, ca +17,5 frånluftstemp, fläkten ligger på 30%, luftflödet (BS1-värfet) låg på ca 170 (tror det är m3/h?).

Huset står strax söder om Gbg samt är 99 kvm i 1 plan. 1 vuxen bor för närvarande i huset.

Utloggad davvepanda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Hur kallt är det inne, ute, och vad är frånluftstemperaturen?

Vad kör du för fläkthastighet, och vad har du för luftflöde(BS1-värde i m³/h).

Hej igen! Tack för ditt svar, här kommer bilder på alla siffror:
https://www.filemail.com/d/itkxyaywidqfrkw

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Rören går upp i taket och är oisolerade i två skarvar (bilden visar en av skarvarna). Kan det vara så enkelt att det är boven? Eller tittar jag på fel rör? Det är frånluftsrören från badrum och kök som går upp i taket på vinden...
Ja, det är de rören som ska vara isolerade. Är de helt isolerade i övrigt? Det är inga ställen du inte ser?

Du kan prova mäta frånluftstempen i ventilerna i köket och badrummet med en noggrann termometer. Även vid värmepumpen i röret om det går att komma åt. Och, på bilden ser det nästan ut som att det kan vara en lucka där det är oisolerat? Där skulle du också kunna få in en givare (och stänga igen). Borde kunna ge uppfattning hur mycket temp som tappas och var.

Själva skarvarna borde ju gå bra att isolera bättre med lite isolering runt om bara. Men om det ska göra skillnaden vet jag inte. Men kanske?

När du ändå är där uppe kan du passa på att kolla att avluften (utblåset) från värmepumpen är helt isolerat och med diffussionstät isolering, så att du inte får problem med kondens när fuktig luft på vinden kondenserar på iskallt rör och sedan rinner ner och hamnar på dåliga ställen...
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1938
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg frånluftstemp, kan pannan "tjuva" på kallvinden? Nibe f730
« Svar #5 skrivet: 23 december 2023, 23:02:49 »
Hej igen! Tack för ditt svar, här kommer bilder på alla siffror:
https://www.filemail.com/d/itkxyaywidqfrkw

-9.5°C ute?

Jag tycker det är konstiga värden på din kompressor vid de utetemperaturerna. Den går i 23 Hz. Den borde skotta på i typ 80-110 Hz?

Kan du plotta alla värden igen? :)

Angående din grundfråga.
Din tunna rörisolering skulle kunna vara boven i dramat.
Jag har typ 45-50 cm isolering ovanpå rören (60 cm totalt).

Du ser ut att endast ha 95 mm isolering?

Var i landet bor du? Gbg?

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
Jag har ett liknande hus, min rör är isolerade på samma sätt har inget större temperaturskillnad mellan rum och frånluft.
Tycker att rördragningen via vinden verkar konstigt, min rör går i takfoten/kattvinden, detta ger kortare rördragning, du kan ju isolera den synliga ändan ,är det en extra fläkt som sitter där?
Med ditt låga luft flöde kommer inte kompressorn att kunna gå på max, det är rätt inställt men inte optimalt för värmepumpen, finns trådar om detta.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad davvepanda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen! God jul på er! 😊 Tack så mycket för era svar! Strax efter att jag skickade tidigare meddelande stängde pannan av sig själv och larmade att något var överhettat. Den gick sen på halvfart fram och tillbaka det dygnet, tempen i huset sjönk till ca 17 grader. Som tur var vände vädret, nu är det ca 6 plus ute igen vilket pannan verkar ”klara av”. Har snackat med de som installerade pannan (”Nibe-tekniker”?), som anger att något inte verkar stämma. Han tyckte att det verkar som att systemet ”tjuvar” någonstans. Jag kommer att kontakta husföretaget som får hitta felet.

Ja, det är de rören som ska vara isolerade. Är de helt isolerade i övrigt? Det är inga ställen du inte ser?

Du kan prova mäta frånluftstempen i ventilerna i köket och badrummet med en noggrann termometer. Även vid värmepumpen i röret om det går att komma åt. Och, på bilden ser det nästan ut som att det kan vara en lucka där det är oisolerat? Där skulle du också kunna få in en givare (och stänga igen). Borde kunna ge uppfattning hur mycket temp som tappas och var.

Själva skarvarna borde ju gå bra att isolera bättre med lite isolering runt om bara. Men om det ska göra skillnaden vet jag inte. Men kanske?

När du ändå är där uppe kan du passa på att kolla att avluften (utblåset) från värmepumpen är helt isolerat och med diffussionstät isolering, så att du inte får problem med kondens när fuktig luft på vinden kondenserar på iskallt rör och sedan rinner ner och hamnar på dåliga ställen...

Rören som är fotade är helt isolerade förutom i skarvarna. Om jag ska mäta med termometer, skruvar man ner donen då och sticker in handen i röret med själva sensorn?
Avluften från pannan tror jag är diffussionstätad med isolering? Så här ser det ut:
https://www.filemail.com/d/fuavqijpbazxmlm

-9.5°C ute?

Jag tycker det är konstiga värden på din kompressor vid de utetemperaturerna. Den går i 23 Hz. Den borde skotta på i typ 80-110 Hz?

Kan du plotta alla värden igen? :)

Angående din grundfråga.
Din tunna rörisolering skulle kunna vara boven i dramat.
Jag har typ 45-50 cm isolering ovanpå rören (60 cm totalt).

Du ser ut att endast ha 95 mm isolering?

Var i landet bor du? Gbg?
Tycker också det är underligt att pannan endast gick i 23 Hz trots att det var nästan 10 minus ute. Pannan beter sig jäkligt konstigt i perioder dock. Strax efter att jag skickade meddelandet så stängde den som sagt av sig själv, fick felmeddelande att något var överhettat. Värmen gick sen långsamt ner till ca 17 grader i huset, pannan gick på halvfart i perioder. Det är som att den inte mäktar med när det är kallare än 7-8 minus ute. Ska tilläggas att det har varit jättemycket problem med pannan sen dag 1. Som tur var så vände vädret, nu är det ca 6 plus ute, vilket pannan ”klarar av”, så nu är det 21 grader inomhus igen. Trots att det är nästan 6 plus ute så skiljer sig fortfarande inomhustempen och frånluftstempen 1,2 C, det kan ju inte vara normalt? Det är ca 10 cm runt rören. Huset står i Kungsbacka, några mil söder om Göteborg.
Här kommer nya bilder på värdena:
https://www.filemail.com/d/eulqxxsrlxowkgy

Jag har ett liknande hus, min rör är isolerade på samma sätt har inget större temperaturskillnad mellan rum och frånluft.
Tycker att rördragningen via vinden verkar konstigt, min rör går i takfoten/kattvinden, detta ger kortare rördragning, du kan ju isolera den synliga ändan ,är det en extra fläkt som sitter där?
Med ditt låga luft flöde kommer inte kompressorn att kunna gå på max, det är rätt inställt men inte optimalt för värmepumpen, finns trådar om detta.

Tack för infon, tycker det verkar som att min tjuvar någonstans. Varför rören inte går i vid takfoten/kattvinden i bjälklaget är för att uppgången från nedervåningen är precis där. Vet inte varför man har dragit den så högt upp dock. Jag tror inte det sitter någon extra fläkt där, inte vad jag kan se iaf. Var det något speciellt du tänkte på ang. en extra fläkt?

Instämmer angående det låga luftflödet! Har försökt läsa på ang. inställningar osv. Vad jag förstått ska BS1-värdet vara åtminstone 180 och jag borde ha fläkthastigheten på åtminstone 40%. När de ställde in pannan så sa de att fläkthastigheten inte behövde vara högre än 20% eftersom huset är så litet dock samt att jag inte skulle röra fläkthastigheten. Sätter jag fläkthastigheten på 20% ligger BS1-väder på ca 120. Jag har höjt den till 30%, då brukar BS1-värdet ligga på ca 170, tänkte att det ändå var ok…?
« Senast ändrad: 25 december 2023, 11:38:46 av davvepanda »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Kontakta husföretaget låter helt rätt i ett nybyggt hus!

Antar att man skruvar av och stoppar in sensorn typ  mitt i röret, men då kommer ju kall luft in där, så man behöver nog stänga igen för att få rätt mätvärde.

Isoleringen ser bra ut, det man ser. Samma isolering ska börja redan nere vid värmepumpen så att det är tätt hela vägen utan skarvar där luft kan komma åt och kondensera.

Det som händer när du höjer ventilationen mer än enligt norm är väl att det börjar dra (ännu mera) kallt från tilluftsventilerna i väggarna. Men om inte det är ett problem så funkar det säkert. Men utetemperaturen går ner emot avluftstemperaturen på värmepumpens på tjänar man inte på mer ventilation, tvärt om.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Har du läst detta inlägg? Min uppfattning är att frånluftsrören är för dåligt isolerade.
Mina rör ligger längst nere i isoleringen på vinden men det tappar ca. 1 grad vid 0 grader utomhus.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69431.msg731617#msg731617
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg frånluftstemp, kan pannan "tjuva" på kallvinden? Nibe f730
« Svar #10 skrivet: 26 december 2023, 13:25:17 »
På Rockwools hemsida finns ett verktyg för att beräkna förluster i ventilationsrör:

https://rw-rocktec.inforce.dk/Scandinavian/Index/Sverige/indexse.aspx

Gå in under fliken Beräkning av tjocklek och fyll i dina värden.

Jag har i bifogade bilagor fyllt i:  Innetemp 20 oC, utetemp 0 oC, 160 mm rör, flöde 100 m3/h och 100 mm resp 200 mm isolering.

Utan isolering fås värmeförlust 31 W/m. Kan användas för att uppskatta förlusten vid de oisolerade delarna till i storleksordningen 3 W

Med 100 mm isolering fås värmeförlust 4,8 W/m
Med 200 mm isolering fås värmeförlust 3,3 W/m

Så man behöver veta längden på TS ventilationskanaler för att ta reda på värmeförlusten och sedan temperaturtappet.



« Senast ändrad: 26 december 2023, 13:50:40 av ghupost »

Utloggad davvepanda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?



Kontakta husföretaget låter helt rätt i ett nybyggt hus!

Antar att man skruvar av och stoppar in sensorn typ  mitt i röret, men då kommer ju kall luft in där, så man behöver nog stänga igen för att få rätt mätvärde.

Isoleringen ser bra ut, det man ser. Samma isolering ska börja redan nere vid värmepumpen så att det är tätt hela vägen utan skarvar där luft kan komma åt och kondensera.

Det som händer när du höjer ventilationen mer än enligt norm är väl att det börjar dra (ännu mera) kallt från tilluftsventilerna i väggarna. Men om inte det är ett problem så funkar det säkert. Men utetemperaturen går ner emot avluftstemperaturen på värmepumpens på tjänar man inte på mer ventilation, tvärt om.

Har du läst detta inlägg? Min uppfattning är att frånluftsrören är för dåligt isolerade.
Mina rör ligger längst nere i isoleringen på vinden men det tappar ca. 1 grad vid 0 grader utomhus.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69431.msg731617#msg731617

På Rockwools hemsida finns ett verktyg för att beräkna förluster i ventilationsrör:

https://rw-rocktec.inforce.dk/Scandinavian/Index/Sverige/indexse.aspx

Gå in under fliken Beräkning av tjocklek och fyll i dina värden.

Jag har i bifogade bilagor fyllt i:  Innetemp 20 oC, utetemp 0 oC, 160 mm rör, flöde 100 m3/h och 100 mm resp 200 mm isolering.

Utan isolering fås värmeförlust 31 W/m. Kan användas för att uppskatta förlusten vid de oisolerade delarna till i storleksordningen 3 W

Med 100 mm isolering fås värmeförlust 4,8 W/m
Med 200 mm isolering fås värmeförlust 3,3 W/m

Så man behöver veta längden på TS ventilationskanaler för att ta reda på värmeförlusten och sedan temperaturtappet.

Hej igen!

Längden på rören som går ovanför bjälklaget är i runda slängar 4-5 m. Jag tänker att jag inte går inte i detalj på det mer dock. Med tanke på era svar så bekräftar det ju absolut misstanken om att pannan tjuvar någonstans på vinden. Jag har nu mejlat husföretaget, hoppas att de återkopplar ganska direkt efter jul- och nyårsledigheterna. Än så länge verkar det inte som att det ska bli kallt närmsta tiden i GBG-trakten, men det kan ju ändras snabbt… Får se vad husföretaget säger, tänker att jag avvaktar så länge. Uppskattar verkligen era svar, är som sagt helt novis på detta, tack så jättemycket 😊

Angående fläkthastigheten för frånluften så rotade jag fram ventilationsinjusteringen, den redogör att fläkthastigheten ska vara på 22 %. Kollade på optimeringsguiden här på forumet dock, den anger ju att fläkthastigheten för frånluften ska vara på 67% med ett minsta luftflöde på 180. Jag har ett luftflöde på ca 130 när frånluftsfläktarna står på 22%.

Har svårt att förstå hur optimeringsguiden och ventilationsinjusteringen skiljer sig så mycket. Någon som har en aning om hur det kommer sig? Vilken bör man gå på?

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg frånluftstemp, kan pannan "tjuva" på kallvinden? Nibe f730
« Svar #12 skrivet: 26 december 2023, 23:01:09 »
Med 5 m längd och förlust på 5 W/m och säg 5W för de oisolerade delarna vid 0oC utetemp får man ca P=30 W förlust p g a värmeledning genom isoleringen.
Detta gäller för isolermaterial med lambda=0,035 (W/m∙K)

Detta motsvarar ett temperaturfall på ca deltaT=0,6 oC  från rumsluft till värmepumpen vid flöde på 130 m3/h.

Formel:  deltaT=P/(rå*cp*q) = 30/(1,3*1000*130/3600)

Är temperaturfallet mycket större än detta kan det t ex bero på otäta rör som drar in kalluft från vinden.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2615
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
optimeringsguiden är generell, 67% stämmer inte i alla hus.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg frånluftstemp, kan pannan "tjuva" på kallvinden? Nibe f730
« Svar #14 skrivet: 27 december 2023, 09:24:01 »
Man måste inse att F730 är överdimensionerad för ett hus på 99 kvm.
TS skriver att han har en oinredd övervåning och om den inreds och blir uppvärmd med ökat ventilationsflöde totalt kommer F730 fungera mer optimalt.

Det är konstigt att Nibe bara har en effektstorlek på frånluftsvärmepumpar med inverterdrift, Comfortzone har 3 olika storlekar, 3,5kW, 5 kW och 6,5 kW.

Man kan få F730 att fungera mer optimalt i ett litet hus på 99 kvm genom att öka ventilationen från den normenliga ventilationen som är inställt vid ventilationsinjusteringen.
Nackdelen med detta är att kalldraget från tilluftventiler ökar och eventuellt ljudnivån från värmepumpen.


Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!