Nu får det va nog! Värmepumpen ligger konstant och surrar på genomsnitt 65 dB och går bara ner då och då. Högre oljud när den jobbar hårdare.
Har stått ut i 2 års tid med en ny Nibe F730, har haft kontakt med Nibe och installatör som nog mest tycker att jag överdriver och har gett förslag på att ställa in spärrband på vissa frekvenser. Maken lyssnar helst bara till värmepumpskännare och inte till sin googlande ljudkänsliga fru och anser inte att problemet är värt att lägga mer tid på… (Kanske har något att göra med att vissa av oss spenderar mer tid i tvättrummet, där Niben står, än andra
…)
Jag har googlat mig till detta som jag tycker stämmer överens med mitt problem:
”…i det här fallet så meddelar Nibe att det är plåten som ska trycka fläkten upp mot "taket" inte håller fläkten tillräckligt bra. Då kan packningen (som ska täta fläktutloppet) skapa ett oljud. Vissa tycker att det låter som ett getingsvärm.
Detta oljud behöver inte vara hela tiden, utan kan uppstå vid vissa temperaturer och tryck. Ibland kan det vara svårt att lokalisera ljudet, eftersom det kan höras både inne och utomhus.
Men detta är ett enkelt fel som varken kostar mycket att åtgärda eller särskilt svårt. Det som behöver göras är att justera 2 skruvar som trycker fläkten. Då tätar packningen bättre och därmed försvinner oljudet.”
Källa:
https://xn--gavrmepump-p5ad.se/sidor/later-mycket-fran-flakten-pa-nibe-f750-och-f730Till min fråga: Finns det någon vänlig och kunnig själ här som skulle vilja beskriva för mig
var dessa två skruvar sitter och hur jag går tillväga för att försöka åtgärda detta? Andra råd kring hur man får ner ljudnivån mottages såklart också gärna.
Tack på förhand!