Ska försöka vara tydligare.
När jag skruvar av den lilla kranen inne i inspektionsluckan på NIBE 370 där det står
”avstängning” så slutar min vattenpump jobba och den håller trycket uppe.
(Jag bifogar en bild på avstängningskranen.)
Någonstans inne i min värmepump så läcker det ut vatten som rinner ut i avloppet (tror jag) under pumpen som ersätts med nytt vatten.
Så var det inte när 370’n var ny för 6 år sedan, då var det lugnt i pumphuset och trycket i vattenledningarna
var bra i flera timmar.
Vart läcker det? Ingen aning, nånstans läcker det eftersom min vattenpump måste jobba typ hela tiden för att hålla trycket uppe.
Vart tar vattnet vägen? Inga synbara läckor nånstans. Jag tror det rinner ner i uppsamlingskärlet och vidare ner i avloppet som är precis under detta.
Nu är tillflödet av nytt vatten avstängd under natten, få se hur NIBE 370 reagerar på det. Kanske den larmar för något, vi får se i morgon.
Hur öppnar man säkerhetsventilen?
Vart sitter sen?
Vad styr den "lilla kranen med vatten till värmepumpen"? Är det påfyllningen av värmesystemet? Eller är det en kran till varmvattenberedaren? (jag har lite dålig koll på F370).
Var läcker vatten ut? Är det genom säkerhetsventilen till värmesystemet? I såna fall kan du öppna och stänga den några gånger så att ev smuts spolas bort. Då kanske den sluter tätt sedan.